Ceremoni för munkar i buddhisttemplet Fyra män levde traditionellt som munkar
Under den gångna veckan har det varit stort firande på
buddisttemplet Tiratana i Hjortkvarn, en traditionell buddhistisk högtid
där några medlemmar lever som munkar under fyra dagars tid.
Templet Tiratana i Hjortkvarn drivs av burmesiska buddistföreningen som är en rikstäckande förening.– Varje sommar firar vi en ceremoni där några män lever som munkar i en knapp vecka, berättar U Sobhana, som är ordförande i föreningen och som lever som munk på heltid.
Munklivet i Hjortkvarn innebär en tid av undervisning som leds av U Sobhana. Det är också en högtid för föreningens medlemmar som reser från olika håll i Sverige för att delta i festligheten. Templet är prytt med flaggor och blommor.
Ett 100-tal föreningsmedlemmar deltog i invigningsfirandet i onsdags. Ett 30-tal stannade kvar i Hjortkvarn under flera dagar.
Att bli munk innebär att man frigör sig från den vanliga vardagen.
– Ett exempel är kläderna. Vi går klädda i enkla mantlar i symboliska färger, säger U Sobhana.
Traditionellt har munkarnas dräkter färgats av ett naturligt ämne från jackfruktträdet.
Generositet, dana, är centralt, liksom att leva moraliskt, sila.
– Det innebär kort sagt att leva för att ge till andra och hjälpa, beskriver U Sobhana.
Meditation är vägen dit.
–Meditationen hjälper dig att förstå dig själv och Buddhas lära. Det befriar sinnet från rädsla och leder på rätt väg, säger han.
Han sammanfattar fem regler att leva efter: Döda inget levande. Stjäl inte. Missbruka inte sexualiteten. Ljug inte. Och använd inte droger och alkohol. Det är regler som gäller hela samhället och människors samspel.
– Tanken är att de som lever som munkar här sedan ska fortsätta lära ut sättet att leva hemma.
Munkarna mediterar stora delar av dagen, och det kan ske på olika sätt. Sittande, såväl som stående eller gående.
En av dem som deltar är Soe Pai Aung från Luleå.
– Under munktiden är vi alla Buddhas son. Buddismen är frihet. Buddha beskriver allt och visar vägen, men sedan är det du som väljer, säger Soe Pai Aung.
Alla män i föreningen blir inte munkar. Men varje år är det ett antal män i olika åldrar som väljer att göra det. Även deras familjer följer med till ceremonin och bor i templet under veckan. Lekmän och munkar lever i samspel.
Flera barn följer med och återser varandra här tiden varje år.
– Det är kul här. Vi är med på kurserna. Sedan leker vi och umgås, säger Ningklea, som är tolv år och till vardags bor i Luleå. Hennes pappa lever som munk under veckan.
No comments :
Post a Comment